Prezentacja maturalna – jak napisać? cz. 1
Każdej jesieni, uczniowie klas maturalnych dostają listy tematów, z których muszą wybrać jeden, który rozszerzą i przedstawia w postaci prezentacji ustnej. Sam wybór tematu, dodajmy: kilka miesięcy przed maturą, wydaje się banalny. Nie jeden maturzysta mówi: Wybiorę cokolwiek, do maja coś na ten temat znajdę. Schody jednak zaczynają się już wczesną wiosną, kiedy prezentacja nie jest gotowa, ba! nawet zaplanowana, a nauczyciele proszą o przyniesienie bibliografii i planów do sprawdzenia…
W okolicy marca popłoch ogarnia znaczą cześć maturzystów, którzy w panice poszukują najlepszego wyjścia z trudnej sytuacji. Najczęściej szukają prac dostępnych w sieci, w panice przeglądają ogłoszenia sprzedam pracę maturalną lub proszą o pomoc osoby z odpowiednim wykształceniem, oczywiście płacąc za wykonanie zlecenia. Ale czy napisanie prezentacji maturalnej jest aż tak trudne, aby marnować czas na poszukiwania, narażać się na problemy w sytuacji, gdyby pracę już raz ocenianą, rozpoznał nauczyciel z komisji? Czy warto w końcu płacić, czasem niemało, za kilka stron A4, które nie będą w Twoim stylu? Z pewnością nie!
Zatem jak szybko i skutecznie napisać, a raczej stworzyć prezentację, która zapewni Ci spokojnie zdaną maturę ustną? Wbrew pozorom – to proste!
1. Przemyśl wybór tematu
Wcale nie musisz długo zastanawiać się nad tematem, ale z pewnością nie wybieraj go bezmyślnie. Zazwyczaj listy z tematami podzielone są na 3 części: literatura, korespondencja sztuk oraz język. Jeżeli nie czujesz się dobrze w literaturze, a lubisz gramatykę – zdecyduj się na temat związany z retoryką, czy analizą języka. Jeżeli lubisz sztukę i jej interpretacje, nie bój się tematów z tym związanych. Najczęściej jednak wybieranymi tematami są te z działu literatury. Kiedy wybierzesz krąg tematyczny, nadchodzi czas na sprecyzowanie tematu. Zastanów się, jaka epoka sprawia Ci najmniej trudności, które lektury lubiłeś i spróbuj dopasować je do któregoś z tematów. W ten sposób, połowę pracy masz już za sobą, gdyż wiesz, jakie lektury znajdą się w Twojej bibliografii.
2. Zarys bibliografii
Bez biblioteki się nie obejdzie (oczywiście możesz wszystko sprawdzić w sieci, ale wcale nie jest to ani szybszy sposób, ani bardziej bezpieczny!). Przekroczenie progu tego pomieszczenia nie sprawia dużego bólu – jak sądzą niektórzy! Zapewne biblioteka znajduje się w Twojej szkole, więc nie musisz poświęcać wiele energii i czasu – wystarczy jedna przerwa. Poproś o wybrane lektury oraz słowniki i opracowania z nimi związane. Panie bibliotekarki z pewnością chętnie pomogą. Wcale nie musisz książek wypożyczać (przynajmniej na tym etapie)! Spisz tytuły, autorów, miejsce i czas wydania, wydawnictwo, a w przypadku słowników i opracowań, strony rozdziałów, z których będziesz korzystał. Z tak zebranym materiałem, przygotowanie bibliografii w domu zajmie Ci kilka minut.
Wybór tematu, odpowiednich lektur oraz napisanie (być może wstępnej) bibliografii zajmie Ci jedynie kilkanaście minut jednego dnia! Przygotowaną bibliografię (znajdziesz u nas jej wzór), warto jak najszybciej pokazać nauczycielowi – wskaże błędy i zasugeruje zmiany lektur. Z tak opracowaną i zaakceptowaną podstawą, będziesz mógł pewnie i swobodnie wykonać dalsze kroki, opisane w kolejnym artykule. Zapraszamy!
Dodaj komentarz